Smartphonefasta – kan 24 timmar offline bli företagandets nya styrka?

Skulle kreativiteten få mer utrymme om vi vågade lägga ifrån oss mobilen ibland?
Det är en fråga jag ofta ställer mig. Vi lever ju med mobilen i handen större delen av dagen – i möten, på resan, vid middagsbordet. Men mitt i allt prat om produktivitet, effektivitet och innovation undrar jag: är det verkligen fler timmar online vi behöver – eller kan det vara tvärtom?

När idéerna kommer smygande
När vi scrollar är hjärnan upptagen med att reagera. Men kreativitet handlar om att skapa. De idéer som förändrar företag, samarbeten eller hela branscher dyker sällan upp i ett notisflöde – utan på promenaden, i samtalet eller i stillheten.

Fokus som en ny konkurrensfördel
Vad skulle hända om vi införde en smartphonefasta – 24 timmar offline varje vecka? Kanske skulle vi återfinna det fokus som gör att vi tänker färdigt, vågar ifrågasätta och faktiskt hittar vägen framåt. I en tid när alla jagar uppmärksamhet, kanske det är just koncentrationen som blir den största konkurrensfördelen.

Ledarskap som visar vägen
Och tänk om fler ledare vågade ta steget? Att säga: ”Idag är jag offline – för att vara mer närvarande imorgon.” Kanske skulle det skapa starkare team, sundare kulturer och mer hållbara företag. Ett företagande där människor inte bara presterar – utan också mår bra.

Utrymme för det nya
För att något nytt ska ta plats måste det finnas tomrum. I kalendern, i mötet, i tankarna. En mobilfri dag kanske inte förändrar världen över en natt – men den kan förändra hur vi ser på våra utmaningar och möjligheter.

👉 Och här landar jag som alltid i frågan Why? Varför gör vi som vi gör? Är det för att alltid vara tillgängliga – eller för att faktiskt skapa något nytt? Kanske är svaret att kreativiteten får mer utrymme först när vi vågar ge den plats.

Kanske är det värt att testa – 24 timmar offline. Inte för att koppla bort, utan för att koppla upp sig på riktigt.


Av Thomas Lantz