För tio år sedan räckte det att starta en Facebook-sida. Idag möts vi av ett helt ekosystem av kanaler, algoritmer och format – och många småföretagare känner sig både stressade och överväldigade. Men lugn. Det handlar inte om att springa snabbast eller posta mest – utan om att hitta sitt sätt att synas, och att vara konsekvent. I Borås har vi en lång tradition av handel och entreprenörskap – nu är den digitala handelsplatsen minst lika viktig som stadskärnan.
Trenderna för 2025 är tydliga: video går först, korta och personliga klipp har större genomslag än långa texter. Kunder vill se människorna bakom – ägaren, teamet, vardagen. AI-verktyg kan underlätta med textförslag och planering, men de kan aldrig ersätta äkta närvaro. Och kanske viktigast av allt, mikro-communitys växer i betydelse. Småföretag får ofta störst effekt genom att engagera lokalt – i grupper, samarbeten och genom att lyfta varandra.
Vi ser det redan här i Borås. Restauranger som fyller sina lokaler tack vare en enkel men genomtänkt Instagram-strategi. Butiker som vågat testa liveshopping på Facebook och hittat helt nya kundgrupper. Kaféer som bygger ett community med korta TikTok-klipp där gästerna själva får vara med i berättelsen. Det är inga reklambyråer eller stora marknadsbudgetar bakom – utan vilja, nyfikenhet och modet att prova.
Så, vad kan du själv göra? Börja med att välja en kanal och gör den bra – istället för att spreta på tre. Var mänsklig, inte en reklamtavla – humor, vardag och även misstag skapar mer engagemang än kampanjsnack. Publicera regelbundet, men lagom – två gånger i veckan räcker långt. Håll koll på vad som faktiskt ger effekt – ibland är det en enkel kundbild som leder till nya besökare. Och sist men inte minst: samarbeta lokalt. Tagga grannföretaget, gör en gemensam kampanj eller bjud in till ett event ihop.
Borås har alltid varit en stad av berättare, säljare och knallar. Sociala medier är vår tids marknadsplats – och precis som förr gäller det att synas, höras och sticka ut.
Frågan är, hur vill du att ditt företag ska synas 2026?



