”Först såg det mörkt ut, men sedan vågade ACG Gruppen ställa om. Nu har de fått kontrakt på 2,6 miljoner skyddsrockar som ska levereras till sjukvården. För att möta efterfrågan krävs stora investeringar och mer personal.”
Det var ingressen på en artikel i BT den 27 april, drygt en månad efter att Europa stängt ned. Jag letar upp artikeln för att läsa om den. Dels för att den gör mig glad, dels för att dra lärdom.
Alla i Borås näringsliv känner med största säkerhet till Reimar Westerlind, en man med starka åsikter och som aldrig sitter still i båten. När hans ACG Grupp drabbas av pandemin slår man sina kloka huvuden ihop och konstaterar: det finns ett stort behov av skyddsrockar, vi kan produktion, lokalerna finns och vi har kompetens och kontakter för att hitta rätt maskiner. Så vad gör man? Jo man investerar och nyanställer i den värsta kris som vår globala ekonomi har skådat. Man kan inte bli annat än imponerad.
ACG Gruppen är ett mycket bra exempel på det mantra jag försöker leva efter och lära ut. Ställ inte in, ställ om. Titta på er kärnverksamhet och inventera era kompetenser. Spana sedan efter behov där er verksamhet och kompetens kan göra nytta. Ja det kommer kanske att krävas investeringar och nej det är inte säkert att ni lyckas. Men att inte göra något alls är ofta inget alternativ.
Som delägare i Babbel kämpar vi på för att hitta lösningar som håller oss flytande – precis som alla andra restauranger också gör. Ett, tu, tre kommer någon av oss att komma på ett nytt sätt att använda en restaurangs alla kompetenser till som uppfyller behov på marknaden. Vem det blir spelar inte så stor roll. Huvudsaken är att så många som möjligt överlever krisen. Och det tror jag vi gör. Jag är optimist. För övrigt hörde jag från en bekant att ACG Gruppen börjat producera munskydd. Som sagt – ställ inte in, ställ om.