Är det någon som minns vad Hillary Clinton sa i sin presidentvalskampanj 2016? Inte? Tänkte väl det. Men du minns kanske vad Barack Obama sa i sina kampanjer. Just det, ”Change”, och ”Yes We Can”. Och Trumps ”Make America Great Again” känner nog de flesta igen.
Exemplet med presidenters slogans brukar en god vän till mig dra när han håller föredrag om varumärken. Det visar hur viktigt det är att vara tydlig, hitta en enkelhet i det man säger samt våga lova något istället för att berätta vad man gör. Exemplet visar också att något så komplicerat som USA:s demokrati och en presidentvalskampanj faktiskt kan kokas ner till ett eller ett par ord.
Dessvärre fungerar många företag precis tvärtom; de är mångordiga om vad de gör, är inte konsekventa i sin kommunikation och vågar inte lova något. ”Men hur ska vi våga lova något, det är ju inte säkert vi kan hålla det”, brukar de säga. Som om politiker alltid håller vad de lovar! Min övertygelse är att vi hellre följer någon som berättar om vad de ska göra och vågar ge ett löfte, än de som pratar om vad de har gjort utan att tala om framtiden. Om du verkligen försöker uppfylla löftet har de flesta förståelse för om du inte lyckas fullt ut.
När jag är ute och hjälper företag med mål och strategier är jag också väldigt tydlig med att de faktiskt gör det vi bestämmer. Att det vi kommit fram till inte blir ännu ett dokument med idéer som inte hinns med i vardagen utan hamnar i en skrivbordslåda tillsammans med andra goda ambitioner. Då företag som gått bra tittar tillbaka brukar de ofta, oavsett bransch, kunna konstatera att de haft ett löfte till kunderna och tydliga mål samt varit fokuserade och uthålliga. Fyra nyckelfaktorer för att lyckas.
Om du inte redan har googlat kan jag avslöja att en av Hillary Clintons slogans var ”I´m with her”. Inte mycket till visionärt löfte för framtiden.